pondelok 13. mája 2013

MATURITNÁ SLOHOVÁ PRÁCA



V písomnej forme internej časti maturitnej skúšky zo SJL sa hodnotí:
  • dodržanie rozsahu práce,
  • celková úprava (prepísanie práce z konceptu do čistopisu, čitateľnosť, zretľné rozlíšenie veľkých a malých písmen, dôsledné dodržiavanie diakritických znamienok, zreteľné grafické členenie odsekov, čistota textu (text bez škrtania), dodržiavanie okrajov), 
  • obsah, kompozícia, jazyk, štýl, pravopis,
  • celkový dojem (práca by nemala obsahovať nelogické názory, protispolo enské postoje, antihumánne a neetické názory, názory propagujúce poškodzovanie ľudského zdravia a iné negatívne názory a postoje)
Najčastejšie chyby študentov v slohových prácach:
  • nevyužívajú bohatosť slovnej zásoby, málo využívajú jednoduché vety a ich pestrosť z rôznych hľadísk,
  • často využívajú zložené súvetia (3 a viac viet), ktoré sú aj chybne utvorené, používajú zbytčné slová (ten, tomu, to, vlastne, proste...), v blízkych vetách opakujú rovnaké slová, často sa vyjadrujú frázovito, boja sa /
  • nevedia sa úprimne vyjadriť, nevyjadrujú vlastný názor, nepíšu o skuto ne prežitom, preto ich práce pôsobia menej presvedčivo, nenapíšu si osnovu, nepremyslia si kompozičnú stavbu práce, intuitívne sa nechajú unášať myšlienkami, nedodržiavajú slohový útvar, odklon od témy, často chýba pútavosť už v úvode...
  • Žánre, ktoré sa môžu vyskytnúť v zadaní maturitnej slohovej práce sú: výklad, úvaha, rozprávanie,beletrizovaný životopis, slávnostný prejav, charakteristika osoby, umelecký opis, diskusný príspevok
VÝKLAD
Dôležité je:
  • dodržanie témy,
  • jasné vysvetlenie problému, používanie argumentov (tvrdení s dôkazmi), citovanie (odbornej literatúry),
  • bibliografické záznamy, objektívnosť (využitie 1. os. pl. alebo 3. os. sg.),
  • nadväznosť a logickosť textu, členenie na úvod, jadro a záver (jednotlivé časti na odseky),
  • pre výklad v náučnom štýle sú charakteristické neutrálne slová, odborné slová – termíny, zložitá skladba
  • viet, využitie polovetných konštrukcií a zložených súvetí. 
Niekoľko rád :
V prvom rade je dôležitá dôkladná znalosť / orientovanie sa v problematike. Pozor na skĺznutie k úvahe. Musíte argumentovať !


ÚVAHA
Dôležité je:
  • dodržanie  témy, aktualizácia, subjektívnosť
  • nadväznosť a logickosť textu, členenie na úvod, jadro a záver (jednotlivé časti na odseky),
  •  využitie pestrej slovnej zásoby (bohatý, pestrý jazyk, dôležitá je obraznosť, expresívnosť vyjadrovania - kladne alebo záporne citovo zafarbené slová, umelecké prostriedky: re nícke otázky, hyperboly, prirovnania, metafory, prívlastky, opakovacie prostriedky, frazeologizmy, výroky...)
  •  používanie hodnotiacich prvkov / výrazov (napr. jedinečný, absurdný),
  • využitie lexiky všetkých štýlov – vyšší, stredný, nižší, využitie jednočlenných i dvojčlenných viet, vety s rôznou modálnosťou a dĺžkou, príčinno-následkové súvetia, osobitné vetné konštrukcie,
  • originálnosť a nie frázovitosť.
Niekoľko  rád
Píšte o tom, čo dobre poznáte, čo je vám blízke, s podstatou čoho sa môžete názorovo, citovo i myšlienkovo stotožniť . Vyjadrujte svoj vlastný názor, hovorte za seba, píšte úprimne. V popredí nech sú vaše osobné postrehy, názory, postoje. Bute tvoriví, objavní, dôvtipní. Posudzujte a hodnoďe javy z nového pohľadu, hľadajte vzájomné súvislosti, klaďte ich do nových vzťahov, snažte sa odkryť nové významy, prípadne vyvodiť všeobecné závery (nepíšte to, čo už všetci poznajú, čo je všeobecne známe, nepíšte ošúchané heslá a frázy! Nepoučujte, ale zamýšľajte sa, nastolené otázky môžete ponechať otvorené, aby ich doriešil čitateľ  tým ho nenásilne a pôsobivo ovplyvňujete). Úvaha môže ma apelatívny charakter (vyzývate čitateľa k zamysleniu i ku konaniu). Usilujte sa o pestrosť , pôsobivosť vyjadrenia a novosť pohľadu na problém.

ROZPRÁVANIE
Dôležité je:
  • vyrozprávať udalosť, príbeh (nie sled činností za urč itý čas!),
  • dodržať vnútornú stavbu epického diela (zápletka, zauzľovanie, vyvrcholenie, nečakaný obrat v deji,
  • rozuzlenie, príp. pri jednoduchom rozprávaní udalosť zachytená v časovom slede),
  • nadväznosť a logickosť textu, členenie na úvod, jadro a záver (jednotlivé časti na odseky),
  • členenie textu na pásmo rozpráva a a pásmo postáv,
  • pestrá slovná zásoba (využitie lexiky všetkých štýlov – vyšší, stredný, nižší - slová zo všetkých vrstiev
  • slovnej zásoby - spisovné i nespisovné, používané i málo známe, frazeologizmy,
  • umelecké jazykové prostriedky –metafory, epitetá, metonymie, prirovnania, opakovacie prostriedky, správne využitie slovných druhov (slovies, častíc, citosloviec a ostatných),
  • využitie historického prézentu, využitie rôznorodej modálnosti viet, rôznych typov viet a súvetí - obohatenie
  • rozprávania o opisné a úvahové prvky (pozor: nesmú prevládať),
  • zaujímavosť, originálnosť, pútavosť
Niekoľko rád
Premyslite si osnovu udalosti, príbehu. Môžete využiť rôzne typy viet - oznamovacie, zvolacie, opytovacie vety, jednoduché vety, vety s polovetnými konštrukciami (prechodník...), súvetia, zložené súvetia, jednočlenné vety („Je dusno.“), dvočlenné („Skriňa stála na druhom konci izby.“), slovesné, neslovesné („Pán učite !), možno využi i vsuvky („Prišla fujavica a – obávam sa – príde ešte tuhšia.“), výpustky („A tu jar.“), nedokončené výpovede („Keby Jula naozaj chcela...“) Okrem priamej reči možno využiť i vnútorný monológ. Nezabudnite opísať prostredie a vykresliť aj charaktery postáv. Dôležitá je gradácia, napätie. Využite svoju fantáziu! Nezabudnite na vierohodnosť a presvedčivosť príbehu / udalosti.


CHARAKTERISTIKA OSOBY
Dôležité je:
  • enumerácia vlastností osoby vo vzťahu k sebe, ľuďom, okoliu, práci..., temperament, záujmy, schopnosti,
  • svetonázor..., komplexná charakteristika osoby (vlastnosti človeka z viacerých uhlov pohľadu), využitie priamej i nepriamej charakteristiky,
  • nadväznosť a logickosť textu, členenie na úvod, jadro a záver (jednotlivé časti na odseky),
  • správne využitie slovných druhov (najmä prídavných a podstatných mien, prísloviek), využitie synoným, antoným,
  • z hľadiska syntaxe – využitie viet s viacnásobným vetným lenom, súvetí s vedľajšími vetami,
  • využitie lexiky všetkých štýlov (vyšší, stredný, nižší) – využitie citovozafarbených slov, umeleckých
  • prostriedkov (prirovnania).
Niekoľko rád
V charakteristike buďte objektívni – priblížte kladné i negatívne vlastnosti opisovaného človeka nezveličene, neskreslene – aby sa charakteristika nestala ódou alebo karikatúrou. Charakteristika môže začínať opisom postavy, môže obsahovať aj hodnotenie, môže byť zavŕšená krátkou úvahou alebo zamyslením.

BELETRIZOVANÝ ŽIVOTOPIS
Dôležité je:
  • využitie príbehovosti (umelecky opísaný príbeh života),
  • faktografickosť – umelecké zakomponovanie najdôležitejších faktov (min. 5) – napr. narodenie, rodinné
  • zázemie, štúdium, záujmy, schopnosti, študijné / jazykové pobyty, ambície do budúcnosti),
  • časová postupnosť poľ a vopred zvoleného plánu (chronologická postupnosť alebo retrospektíva),
  • nadväznosť a logickosť textu, členenie na úvod, jadro a záver (jednotlivé časti na odseky), 
  • tvorivé využitie umeleckých jazykových prostriedkov,
  • originálnosť.
Niekoľko rád
Beletrizovaný životopis nie je žáner administratívneho štýlu, ale smeruje k umeleckému štýlu, preto fakty nemožno uvádzať vo forme presných informácií (napr. začal som študovať na Súkromnom gymnáziu, Oravská 11, Žilina). Snažte sa o umelecký pohľad na život – využite obrazné pomenovania – metafory, personifikácie, epitetá, prirovnania, opakovacie prostriedky.


DISKUSNÝ PRÍSPEVOK
Dôležité je:
  •  adresnosť (adresovanie konkrétnym posluchá om), aktuálnosť,
  • vlastné hodnotenie problémov s využitím aktuálnych poznatkov o danej problematike (subjektívnoobjektívny prístup), používanie argumentov a citátov s cieľom presvedčiť poslucháčov,
  • využitie výkladových aj úvahových postupov (vysvetľovanie, argumentovanie i vlastný názor),
  • nadväznosť a logickosť textu, členenie na úvod, jadro a záver (jednotlivé časti na odseky),
  • z hľadiska syntaxe – využitie zložených súvetí – prí inno-následkových, dôsledkových, využitie
  • polovetných konštrukcií, a to vo výkladovej časti textu,
  • využitie pestrej modálnosti viet – v úvahovej časti textu,
  •  z hľadiska lexiky – využitie odborných termínov, použitie presviedčacích prvkov, ktoré majú podnecovať a motivovať poslucháča (rečnícke otázky, zvolania...),
  • subjektívna interpretácia objektívnych faktov (l. os. sg. alebo l. os. pl.) – vyjadrenie vlastného názoru, postoja.
Niekoľko rád
Do úvodu zahrńte: oslovenie, poďakovanie za slovo, nadviazanie na predchádzajúci príspevok, do záveru poďakovanie za pozornosť . Pri nadväzovaní na predchádzajúci referát či diskusný príspevok možno využiť niektoré zo slovných spojení: Chcel by som nadviazať na... (Ne)možno súhlasi ... Ako sa už hovorilo... Vidí sa mi správne spomenú ... Podľa mojej mienky... Je známe, že... Všetci viem, že... Diskusia ukazuje... V úvode je potrebné uviesť, o om budete hovori , o akom probléme, v jadre vysvet ujte, uvažujte, prezentujte osobný názor alebo návrh, v závere je nutné k niečomu dospieť . Zdôrazni odlišnosť vlastného pohľadu, názorov – prínos príspevku. Pokúste sa vyprovokova počúvajúcich, aby sa zamýšľali, neboli ľahostajní.


SLÁVNOSTNÝ PREJAV
Dôležité je:
  • vlastné hodnotenie aktuálnych javov (subjektívno-objektívny prístup),
  • nadväznosť a logickosť textu, členenie na úvod, jadro a záver (jednotlivé časti na odseky),
  • pestrá modalita viet, využitie emocionálne pôsobiacich prvkov, parafrázovanie a citovanie, využitie
  • okrídlených výrazov, exempiel (príkladov), aforizmov, bonmotov (bonmot = vtipné slovo, vtipné porekadlo),
  • paralela, veľmi krátky príbeh (vhodný!!!)
  • pestrá lexika, využitie obrazných pomenovaní a opakovacích figúr,
  • subjektívnosť pohľadu,
  • originálnosť vo vyjadrovaní, nie frázovitoť
Niekoľko rád
Slávnostný prejav je adresovaný konkrétnym poslucháčom, je potrebné, aby to z textu bolo cítiť – dôležité je oslovenie (nemusí však by priamo na začiatku, môže by i v strede textu). Začať je potrebné pútavo – citátom, výrokom, parafrázou známej myšlienky, príkladom, otázkou... Je dôležité poveda niečo nové, nie ošúchané známe heslá. Využite metafory, prirovnania, personifikácie, rč nícke otázky, epitetá, dvojitý zápor, elipsu (výpustku), vytýčený vetný člen, opakovanie slov s cieľom zdôrazniť myšlienku...


UMELECKÝ OPIS
Dôležité je:
  •  enumerácia zobrazovaných javov,
  •  subjektívnosť pohľadu na zobrazované javy,
  • dodržanie zvoleného kompozičného plánu (napr. od detailov k celku alebo naopak...),
  • nadväznosť a logickosť textu, členenie na úvod, jadro a záver (jednotlivé časti na odseky),
  • využitie viet s viacnásobným vetným členom, použitie prídavných mien, prísloviek, synoným,
  •  pestrosť  použitých jazykových prostriedkov, tvorivé využitie umeleckých jazykových prostriedkov,
  • emocionálnosť
Niekoľko rád
Cieľom je vyjadriť , ako opisovaný objekt pôsobí na city, aké vyvoláva nálady, predstavy – úprimne vyjadri subjektívne pocity. V náladovom opise neopisujte, ako opisovaný predmet presne vyzerá (presný opis videného), ale dojem, ktorý vyvoláva. Využíva sa obrazné videnie – využite metafory, personifikácie, metonymiu, prirovnania, podobenstvo (prirovnanie rozvinuté do príbehu alebo príhody, ktorá sa však nemusela stať , ale je dobrým príkladom pre vyjadrenie zobrazovanej vec – napr. povesť o Svätoplukových prútoch, podobenstvo o márnotratnom synovi)...  


Použitá literatúra:
HINCOVÁ, K., HÚSKOVÁ, A.: Slovenský jazyk pre 1. – 4. ročník stredných škôl. Bratislava: SPN, 2007.



PODROBNOSTI HODNOTENIA A KLASIFIKÁCIE MATURITNEJ SKÚŠKY (podľa Vyhlášky 318/2008 Z.z. a jej zmeny 209/2011 Z.z.)


§ 15 (do 1. 9. 2012)

(7) Žiak úspešne vykoná maturitnú skúšku z predmetu, ktorý má externú časť maturitnej skúšky a písomnú formu internej časti maturitnej skúšky, ak jeho hodnotenie z ústnej formy internej časti maturitnej skúšky

a) nie je horšie ako stupeň prospechu 3 – dobrý bez ohľadu na to, aké hodnotenie žiak získa z písomnej formy internej časti maturitnej skúšky a z externej časti maturitnej skúšky, alebo

b) je stupeň prospechu 4 – dostatočný a v písomnej forme internej časti maturitnej skúšky získa viac ako 25 % z celkového počtu bodov a súčasne v externej časti získa viac ako 33 % z celkového počtu bodov.

§ 15 (po 1. 9. 2012)

(4) Žiak môže vykonať ústnu formu internej časti maturitnej skúšky bez ohľadu na výsledok externej časti a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky.

(5) Každú úlohu v maturitnom zadaní ústnej formy internej časti maturitnej skúšky hodnotí predmetová maturitná komisia samostatne.

(7) Žiak úspešne vykoná maturitnú skúšku z predmetu, ktorý má externú časť maturitnej skúšky a písomnú formu internej časti maturitnej skúšky, ak jeho hodnotenie z ústnej formy internej časti maturitnej skúšky

a) nie je horšie ako stupeň prospechu 3 - dobrý a v písomnej forme internej časti maturitnej skúšky získa viac ako 25 % z celkového počtu bodov alebo v externej časti získa viac ako 33 % z celkového počtu bodov, alebo

b) je stupeň prospechu 4 - dostatočný a v písomnej forme internej časti maturitnej skúšky získa viac ako 25 % z celkového počtu bodov a súčasne v externej časti získa viac ako 33 % z celkového počtu bodov.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára