Po skončení prvej svetovej vojny v roku 1918 vznikla po rozpade Rakúsko – Uhorska Československá republika.
V tomto období sa začína aj proces formovania slovenského profesionálneho divadelníctva, ktorý sa stretával s mnohými ťažkosťami – bolo málo slovenských hercov, režisérov, dramaturgov i slovenských divadelných hier. Všetky tieto okolnosti zapríčinili, že rozvoj drámy zaostával za poéziou a prózou.
V medzivojnovom období vznikli na Slovensku tri profesionálne divadlá – Slovenské národné divadlo v Bratislave, Východoslovenské národné divadlo v Košiciach a Slovenské ľudové divadlo v Nitre.
Ich vznik umožnil vytvoriť prvú profesionálnu scénu, ktorú reprezentovali herci Andrej Bagar, Oľga Borodáčová, Ján Borodáč a Hana Meličková. O rozvoj profesionálneho divadelníctva sa zaslúžil aj režisér Ján Jamnický.
Dramatická tvorba sa vyvíjala v troch etapách:
1. etapa /20. roky/ - dominuje klasický repertoár.V prvých povojnových rokoch sa na scénach divadiel hrali hry starších autorov – Ján Chalupka, Ján Palárik, Jozef Hollý. Autormi prvých povojnových divadelných prác boli spisovatelia staršej generácie – Kukučín, Timrava, Tajovský. Hrali sa aj hry českých a ruských autorov, často Hviezdoslavov Herodes a Herodias.
2. etapa /30. roky/ - nastupuje nová generácia. Začína sa tvorba I. Stodolu a J. Barča – Ivana. Medzi ochotníkmi bol obľúbený Ferko Urbánek.
3. etapa /40. roky/ - začína sa experimentovať. Vzniká psychologická dráma – I. Stodola, Július Barč-Ivan a Peter Zvon. V období 2. svetovej vojny mnohí autori alegoricky vyjadrovali odpor k fašizmu zobrazením Jánošíka ako bojovníka proti panskej nevôli.
IVAN STODOLA
- pôvodným povolaním lekár, tvorca modernej spoločenskej komédie a historickej hry
- rozšíril slovenské divadlo do dedín, ponúkol repertoár mestečkám a mestám.
- Svoj výsmech zameral na zbohatlíkov a ich snahu preniknúť do „vyšších kruhov“.
- Dejová osnova je jednoduchá – jedinou túžbou matky je vychovať dcéru po pansky a vydať ju za pána aristokrata.
- Autor nadväzuje na tradíciu slovenskej frašky /Ján Chalupka/ a kritizuje súkromný i verejný život.
Čaj u pána senátora pranieruje malomeštiacke snobstvo, karierizmus a obmedzenosť.
- Dej politickej satiry sa odohráva v malom meste v čase príprav na voľby.
- Nádejnými kandidátmi Strany všeobecného blahobytu sú nevzdelanci, kariéristi a malomeštiaci /hlavná postava Baltazár Slivka je majiteľ pohrebníctva/.
Obe divadelné hry sú stavané na slovnej a situačnej komike. Príznačný je posun ku karikatúre a satirickej fraške.
- Dobráckosť hlavnej postavy /Jožko Púčik/ zneužívajú predstavitelia dobročinných spolkov /Humanitas/ na velebenie vlastnej predstieranej ľudomilnosti /riaditeľ Rohatý/
- Charita sa tu predstavuje ako kratochvíľa bohatých žien – keď sa ukáže Jožkova nevina, strácajú o neho záujem.
- Kontrast je medzi hlavnou postavou a pretvárkou okolitého prostredia.
- Stodola satiroval svoje postavy aj menami a spôsobom reči /tento postup využíval aj v iných hrách/.
V tragédii Bačova žena zobrazil následky biedy vysťahovalectva a moc peňazí v živote slovenského ľudu.
- Jej muž Ondrej Muranica, o ktorom dostane správu, že zahynul pri banskom nešťastí, ju nájde po návrate z Ameriky vydatú za priateľa /bača Mišo/.
- Ondrej sa domnieval, že citové i morálne problémy sa dajú riešiť peniazmi.
- Eva nezvládne rozdelenie svojich dvoch detí /synovia Miško a Ondrík/, materinský cit je silnejší ako láska k mužom, a preto konflikt rozuzlila vlastnou smrťou – samovraždou.
- V hre sú dve matky: Ondrejova matka a Eva. Existuje tu súvis s postavou matky v hre Matka od J. Barča-Ivana. Aj jeho matka mala vízie a predtuchy
- Predtuchy Ondrejovej matky súvisia s tým, že nik neverí, že by Ondrej mohol žiť, len ona. Tak isto tuší blížiace sa nešťastie.
- pôsobil ako evanjelický kňaz.
- Pod dojmom vzbury robotníkov vo svojom rodisku v Krompachoch napísal svoju prvú hru 3 000 ľudí, v ktorej upozornil na problémy nezamestnaných Slovákov v Amerike.
- zakladá sa na omyle a zámene postáv /J. Palárik/, vďaka ktorej stredoškolského profesora Babíka považujú za novovymenovaného ministra financií.
- Dej je umiestnený do Ťuťotína – moderného Kocúrkova.
- Autor zameral satiru najmä na karierizmus a ziskuchtivosť skupiny ľudí, ktorá sa snažila získať v novom štáte výhodné postavenie.
- Vysmieva sa úplatkárstvu a pretvárky malomestských obyvateľov.
Matka
- vrchol Barčovej tvorby
- tragédia z baníckeho prostredia.
- Rozpráva príbeh o matke a jej dvoch synoch – Jano, Paľo – ktorí sa nenávidia.
- Dej ovplyvňujú matkine vidiny a predtuchy
- Matka napokon obetuje vlastný život, aby zabránila bratovražde.
- Jej rozhodnutie obetovať svoj život, aby zachránila Paľa a zmierila tak bratov, je vlastne vzburou matky proti osudu, proti jeho rozhodnutiu, ktoré vedela vždy dopredu /vízie, predtuchy/ a nedokázala mu zabrániť.
- Dráma sa vyznačuje psychologickým expresionizmom: konanie postáv je vybičované do krajnosti; často je nastoľovaná otázka života a smrti.
Vo svojich posledných divadelných hrách sa Barč zaoberal psychologickými a etickými problémami a zameral sa na prieskum vnútra človeka. Vo svojej tvorbe využíva postupy tzv. analytickej drámy – hry Neznámy, Dvaja. Zobrazuje v nich správanie sa ľudí v hraničných situáciach.
- Hlavným námetom jeho veršovanej komédie Tanec nad plačom je otázka, či vôbec existuje pokrok a zmena, a ak áno, v čom sa prejavuje.
- Konfrontáciou feudálnej a súčasnej spoločnosti ukazuje, že pokrok je zdanlivý.
- V prológu historické postavy vystupujúce z obrazu /pochádzajú zo 17. storočia – rokoko/ spoznávajú mravy a spôsob života súčasníkov a konfrontujú s nimi vlastné názory.
- Chcú sa presvedčiť, či sa v súčasnosti niečo zmenilo.
- V epilógu sa postavy vrátia do obrazu. Zisťujú, že súčasný svet je z mravného hľadiska oproti minulosti v úpadku.
- Autor chcel dokázať, že technický pokrok moderných čias sa vôbec nekryje s pokrokom vzdelania a dokonalejšej mravnosti.
- Zvon doplnil hru songami. Sluha Barnabáš v závere hry spieva: „Dal Pán Boh svedomie ľuďom, /by zla sa nechcelo,/ ach, v potokoch sĺz a krvi / svedomie zomrelo.“ Jedinou ozajstnou hodnotou v živote je láska a súcit.
Ferko Urbánek
bol obľúbený najmä medzi ochotníkmi.
Začínal so spoločenskými komédiami, v ktorých zachytil príbehy zo života vyšších kruhov.
Neskôr sa preorientoval na dedinskú tematiku – hra Škriatok.
Nový typ aktívnej ženy vystupuje vo veselohre Kamenný chodníček
Vo svojich hrách si všíma alkoholizmus – hra Pytliakova žena – i sociálne rozpory.
Napísal aj hry s náboženským námetom a divadelné hry pre deti a mládež s didaktickým zameraním.
Prečítajte si !
Ján Jamnický
Použitá literatúra:
1. Dvořák, K.: Nová maturita zo slovenského jazyka a literatúry. Bratislava : Aktuell, 2009. ISBN 978 – 80 – 89153 – 63 – 3.
2. Mihálik, I. – Vítezová, E.: Literárne listy pre 3. ročník gymnázií a stredných škôl. Košice: ARS LITERA, 2005; s. 19 – 29. ISBN 80 – 88894 – 19 – 0.
3. Obert, V. a kol.: Literárny sprievodca /nielen pre maturantov/. Košice: ARS LITERA, 2003; s.146. ISBN 80-88894-18-2.
4. Slovenská a česká literatúra na dlani. Bratislava: Príroda, 2001. ISBN 80-07-00473-4.
5. Varsányiová, M.: Príručka slovenskej literatúry pre stredoškolákov. Komárno : VARIA PRINT, 2006; s. 78 – 81. ISBN 80-89181-10-4.
6. Zmaturuj z literatúry 1. Bratislava: Didaktis, 2004; s. 148 – 149. ISBN 80 – 89160 – 02 –
7. https://www.google.sk/search?client=opera&hs=EmS&rls=sk&channel=suggest&biw=1016&bih=624&tbm=isch&sa=1
7. https://www.google.sk/search?client=opera&hs=EmS&rls=sk&channel=suggest&biw=1016&bih=624&tbm=isch&sa=1
Moje svedectvo Ahojte všetci. Som tu, aby som potvrdil, ako som dostal pôžičku od pána Benjamina po tom, čo som niekoľkokrát požiadal od rôznych požičiavateľov pôžičiek, ktorí sľúbili pomoc, ale nikdy mi pôžičku nedali. Kým ma môj priateľ nepriblížil pánovi Benjaminovi Leeovi, sľúbil mi pomoc a skutočne urobil, čo sľúbil, bez akejkoľvek formy omeškania. Nikdy som si nemyslel, že stále existujú spoľahlivé pôžičky na pôžičky, až kým sa nestretnem s pánom Benjaminom Lee, ktorý s tým skutočne pomohol pôžičku a zmenilo moje presvedčenie. Neviem, či nejakým spôsobom potrebujete skutočnú a naliehavú pôžičku. Môžete sa obrátiť na pána Benjamina prostredníctvom WhatsApp + 1-989-394-3740 a jeho e-mailu: Lfdsloans@outlook.com ďakujem.
OdpovedaťOdstrániť